TÅG. 2014 började Region Skåne planera för en ny tågdepå i Hässleholm. Tre år senare sattes spaden i marken och nu är bygget klart. Hittills har underhållet av Öresundståget skett i Danmark på en depå som lider av kapacitetsproblem. Det har lett till att underhållet har tagit lång tid vilket har drabbat de skånska tågpendlarna.

Hässleholmsdepån skulle egentligen invigts i storslagna former i slutet av maj, där allmänheten även skulle få möjlighet till en rundvandring på depån. Under rådande situation är det dock inte möjligt. Därför sker invigningen på ett kreativt och annorlunda sätt. I veckan visades depån upp för en större grupp av intresserade journalister där kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M) deltog, tillsammans med Gösta Bergenheim (M), styrelseordförande i Öresundståg AB, samt Lars Johnsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Hässleholm.

Efter rundvandringen spelades en invigningsceremoni in som kommer att visas den 29 maj. I en spontan och rolig form inviger Carina Zachau och Gösta Bergenhem depån under ledning av Johan Wester. Missa inte detta!

Fakta om Hässleholmsdepån:

  • Den ligger i Kärråkra, norr om Hässleholm.
  • På området finns totalt 10 kilometer järnvägsspår med 41 växlar och 36 spårplatser för uppställning och städning av tågen.
  • Verkstadshallen är 23 000 kvadratmeter stor och kan serva drygt 110 Öresundståg. I verkstaden finns bland annat hängande plattformar, en elektroniskt styrd svarv och högteknologisk utrustning för byte av hjulaxlar.
  • Depån kommer också att användas för uppställning av Pågatåg när de inte är i trafik.
  • Region Skåne har beställt depån och hyr ut den till Öresundståg AB, som ägs gemensamt av de olika regionerna som trafikeras av tågen. Region Skåne äger 40 procent.
  • Depån väntas ge Skåne cirka 150 nya jobb.
  • Totalkostnaden för bygget är 1,5 miljarder kronor.
  • Projektet har hållit såväl tidsplan som budget.

Helena Nanne