SPELINDUSTRI. Den 17 december besökte kulturnämndens ordförande Magnus Lunderquist (KD) och 1:a vice ordförande Cristina Glad (L) tillsammans med ledamot i regionala utvecklingsnämnden Fredrik Sjögren (L) spelutvecklingsföretaget Game Habitat i Malmö.

Här kan spelutvecklare arbeta och utveckla sin verksamhet i en miljö med andra spelprogrammerare och utvecklare för att skapa bästa möjliga produkt. Allt från entreprenörer och frilansare till studenter och hobbyister möts här.

En av deras stora utmaningar är kompetensförsörjning. Spelindustrin växer men de som utbildas till spelutvecklare eller programmerare växer inte i samma takt. I Skåne, med bl.a. företag som MASSIVE konkurrerar man ofta om samma personer.

Game Habitat har ett nära samarbete med yrkeshögskolor bland annat för att öka intresset och informera om den breda efterfrågan som finns. Eftersom kompetensen inte alltid hittas i Sverige har Game Habitat omkring 50% internationella medarbetare varav 70% av de är rekryterade.

Visste ni att det kan ta hela fem år att utveckla ett spel? Imponerande tycker vi!

Elma Huskic